Abstrakt
Niniejszy artykuł ma na celu wyjaśnienie, w jaki sposób mechanizmy kolonialne, polityka neoliberalna i system kastowy wpłynęły na tworzenie społeczności dzieci ulicy w indyjskich slumsach. Z antropologicznego punktu widzenia najważniejsze wydaje się być stwierdzenie, że dzieci na ulicach indyjskich miast nie są „anomalią”, lecz sumą systemów wykluczających, które powstawały przez wiele wieków i których początki można znaleźć w epoce kolonialnej. Autorka artykułu pragnie dokonać krótkiej analizy, przeprowadzonej na źródłach zastanych, głęboko zakorzenionych procesów historycznych, które wciąż wpływają na prawo do widoczności, ochrony i uznania w miejskiej przestrzeni dzieci ulicy oraz zestawić je z koncepcją pedagogicznego miejsca wspólnego, zakładającego codzienne formy współpracy, wspólnotowości i przetrwania dzieci w ekstremalnych warunkach. Należy przy tym podkreślić, że system kastowy jest charakterystyczny tylko dla społeczności indyjskiej, nie występuje w innych zakątkach świata. Teorie strukturalne wyjaśniają uwarunkowania systemowe, ale nie oddają w pełni praktyk codziennego współżycia i lokalnej pedagogii przetrwania obecnych w slumsach. Z tego też powodu przykład Indii wydaje się być skrajnym, a występowanie miejsc wspólnych w takiej społeczności odnosi się tylko do miast indyjskich.
Słowa kluczowe
dzieci ulicy, kolonializm, neoliberalizm, kastowość, miejsce wspólne
Abstract
The purpose of this article is to describe the ways in which the caste system, colonial mechanisms, and neoliberal policies have shaped the community of street children in Indian slums. The most significant finding from an anthropological perspective appears to be that Indian city street children are not a „anomaly,” but rather the result of centuries-old discriminatory structures that have their roots in colonial times. In order to compare the idea of a pedagogical common place with the sources of current, deeply ingrained historical processes that continue to impact street children’s right to visibility, protection, and recognition in urban spaces, the author of the article intends to conduct a brief analysis, assuming commonplace forms of cooperation, community, and survival of children in harsh circumstances. It is important to note that the caste system is unique to the Indian population and does not exist anywhere else in the globe. Although structural theories provide an explanation for systemic problems, they fall short in capturing the local pedagogy of survival and daily coexistence practices found in slums. The availability of common areas in such a society is therefore only applicable to Indian cities, and the example of India appears to be excessive for this reason.
Key words
street children, colonialism, neoliberalism, casteism, common place
Otwórz Artykuł